Podatek u źródła (WHT) a zwolnienie dywidendowe – najnowsze stanowisko NSA
2026-10-07
2026-10-07

Najnowsze orzecznictwo NSA potwierdza, że zwolnienie dywidendowe WHT nie wymaga efektywnego opodatkowania samej dywidendy u jej odbiorcy. Jednocześnie wyroki z 8 lipca 2026 r. zwiększają ryzyko przy strukturach wielopoziomowych: look-through approach (LTA) nie może zastąpić warunku bezpośredniego posiadania udziałów. Stanowisko NSA pozostaje przy tym w napięciu z objaśnieniami Ministerstwa Finansów z 3 lipca 2025 r.
W tym artykule znajdziesz:
Warunki zwolnienia określa art. 22 ust. 4–4d ustawy o CIT. Jedną z podstawowych przesłanek jest bezpośrednie posiadanie co najmniej 10% udziałów lub akcji w spółce wypłacającej dywidendę. Co do zasady wymagany jest również nieprzerwany dwuletni okres posiadania.
Odbiorca dywidendy powinien podlegać opodatkowaniu od całości swoich dochodów i nie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania całości dochodów.
Nie. NSA w wyroku z 3 czerwca 2026 r., II FSK 960/25, uznał, że art. 22 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT nie wprowadza warunku efektywnego opodatkowania konkretnej dywidendy.
Podobne stanowisko wynika z wyroku z 9 czerwca 2026 r., II FSK 1143/23. Zwolnienie przedmiotowe dotyczące dywidend w państwie rezydencji odbiorcy nie wyklucza więc samo w sobie zastosowania zwolnienia WHT w Polsce.
W wyroku z 13 sierpnia 2025 r., II FSK 1510/22, NSA wskazał, że status rzeczywistego właściciela nie stanowi odrębnej przesłanki wymienionej w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.
Nie oznacza to jednak, że można pominąć tę kwestię w każdej analizie WHT. Płatnik nadal musi dochować należytej staranności, a status beneficial owner może mieć znaczenie m.in. przy stosowaniu przepisów antyabuzywnych i uzyskiwaniu opinii o stosowaniu preferencji.
Nie automatycznie. W wyroku z 6 lutego 2026 r., II FSK 1150/25, NSA podkreślił, że zakres personelu, majątku czy outsourcingu należy oceniać z uwzględnieniem charakteru działalności spółki holdingowej.
Znaczenie mają m.in. wykonywane funkcje, sposób podejmowania decyzji oraz ekonomiczne uzasadnienie struktury.
Największe ryzyko dotyczy obecnie struktur wielopoziomowych. W wyrokach z 8 lipca 2026 r. NSA uznał, że LTA może służyć identyfikacji rzeczywistego właściciela, ale nie pozwala przenosić między podmiotami warunku bezpośredniego posiadania udziałów.
Stanowisko to pozostaje w napięciu z objaśnieniami MF z 3 lipca 2025 r. oraz korzystnymi interpretacjami KIS dopuszczającymi LTA w określonych strukturach.
Przed wypłatą dywidendy do zagranicznego udziałowca należy przeanalizować m.in.:
Znaczenie ma także próg 2 mln zł. Po jego przekroczeniu dla określonych należności na rzecz podmiotów powiązanych może znaleźć zastosowanie mechanizm pay and refund. Przepisy przewidują jednak instrumenty pozwalające stosować preferencje po spełnieniu warunków, w tym WH-OSC oraz opinię o stosowaniu preferencji.
Podatek u źródła (WHT) a zwolnienie dywidendowe – najnowsze stanowisko NSA
Jeśli mają Państwo dodatkowe pytania prosimy skontaktować się z osobą odpowiedzialną za kontakt biznesowy z Państwem lub wysłać zapytanie poprzez formularz na stronie getsix®.
***
Pobierz broszury zawierające ogólne informacje i przedstawiające usługi oferowane przez firmy członkowskie HLB Poland.
Dowiedz się wiecejKliknij poniżej, aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje dotyczące ludności, głównych miast, języka, religii i świąt w Polsce.
Dowiedz się wiecej